پاتوق هواداران بایرن مونیخ

هواداران بایرن مونیخ

پاتوق هواداران بایرن مونیخ

هواداران بایرن مونیخ

از وب سایتGoal گوتسه در بایرن مونیخ، انتقالی که ناموفق نبوده است

گوتسه در بایرن مونیخ، انتقالی که ناموفق نبوده است

  به گزارش پاتوق هواداران بایرن مونیخ  این روزها با توجه به نیمکت نشین شدن ماریو گوتسه در بایرن مونیخ در بیشتر بازی های حساس این فصل،‌ بسیاری از کارشناسان، مطبوعات و دوستداران فوتبال آلمان به این نتیجه رسیده اند که انتقال وی از دورتموند به بایرن مونیخ در سال 2013 تصمیمی نادرست بوده است، اما چرا بر خلاف نظر آنها این انتقال تصمیمی کاملا منطقی و درست، همانند نیمکت نشین شدن وی در این مقطع حساس از فصل بوده است؟

نمی توان به گوتسه این اتهام را وارد نمود که چرا دورتموند را به مقصد مونیخ ترک کرده و چنین انتقالی تاثیری منفی بر فوتبال وی بر جای گذاشته است، چون گوتسه در سال 2013 و به هنگام ترک دورتموند تمایل داشته خود را چه از نظر ورزشی و چه مالی به سطح بالاتری ارتقا دهد،‌ اما اینکه وی این روزها در بایرن مونیخ نقش چندان مهمی بر عهده ندارد، نقشی که توسط سران باشگاه به وی قول داده شده بود، در آن زمان هرگز قابل پیش بینی نبوده است.

در این میان می توان عملکرد گوتسه و آماری که از او در مونیخ بر جای مانده را قابل دفاع و حتی مثبت ارزیابی نمود، وی در سن بیست سالگی به مونیخ منتقل گردید و در اولین فصل حضور خود در آلیانس آره نا با حضور در 27 بازی عملکردی خوب در زمینه گل زده و ارسال پاس منجر به گل از خود بر جای گذاشت، در فصل دوم حضور در مونیخ نیز گوتسه در بین بازیکنان مونیخ به جزء دروازه بان، از نظر بیشترین دقایق حاضر در میدان به چهارمین بازیکن برتر کادر تیم تبدیل شد.

با این وجود ماریو گوتسه در این سه فصل هرگز به چهره ای تاثیرگذار و یکی از ستون ها بایرن مونیخ تبدیل نشده و در این زمینه می توان حق را به منتقدین داد، چون در این مدت زمان پپ گواردیولا به عنوان سرمربی تیم به دیگر بازیکنان کادر خود اعتماد بیشتری داشته است. در چهار بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان در دو فصل گذشته، گوتسه تنها به عنوان بازیکن جانشین وارد میدان شده و در صورت راهیابی مونیخی ها به مرحله نیمه نهایی این رقابت ها در فصل جاری بار دیگر نیز چنین سرنوشتی ماریو گوتسه را تهدید خواهد نمود، اما بی تردید در این زمینه می بایست نوک حملات انتقادات را به سمت پپ گواردیولا و نه ماریو گوتسه وارد نمود.

پپ گواردیولا در حال حاضر بازیکنانی را در اختیار دارد که می توانند بهتر خواسته های تاکتیکی وی را در زمین پیاده کننده و از انطباق بیشتری با سیستم و فلسفه گواردیولا برخوردار هستند، سیستم بازی پپ گواردیولا در دو فصل اول حضور خود در مونیخ به ویژه در فاز تهاجمی بسیار انعطاف پذیر بود و می توان ادعا نمود که بعد از تجربیات تلخ دو فصل گذشته، تازه در این فصل بال های تهاجمی کناری تیم در فاز تهاجمی از اهمیت ویژه ای برای این سرمربی اسپانیایی برخوردار شده اند، به همین دلیل گواردیولا در این زمینه به تازگی ادعا نموده است که برای سیستم خود نیازمند بازیکنان توانا و خلاق تهاجمی در کناره های زمین است. اما ماریو گوتسه هرگز بازیکن تهاجمی متخصص در کناره های میدان که بتواند انتظارات گواردیولا را برآورده سازده به حساب نمی آید.

از نظر گواردیولا بازیکنان کناری تهاجمی می بایست در هنگام تصاحب توپ توسط تیم در کنار خط طولی زمین جهت تعریض نمودن منطقه بازی تیم باقی بمانند و با استارت های سریع خود تفاوت ها را رقم زنند، البته ماریو گوتسه نیز می تواند در چنین پستی نمایش هایی خوب از خود بروز دهد و این مسئله را در فصل 2010/11 در دورتموند به خوبی به اثبات رسانده است.، اما بی تردید وی در چنین پستی هرگز به خوبی بازیکنانی نظیر آرین روبن، فرانک ریبری، داگلاس کاستا و کینگزلی کومان نمی تواند باشد.

پست مورد علاقه گوتسه بازی در پشت سر مهاجم اصلی تیم و به عبارتی پست شماره ده می باشد،‌ اما در سیستم مورد نظر پپ گواردیولا چنین پستی هرگز وجود ندارد و به همین دلیل گوتسه تنها می تواند در نقش یکی از بازیکنان تهاجمی اصلی تیم در بخش مرکزی تیم به میدان رود. در این منطقه از میدان سه جای خالی وجود دارد که بی تردید دو جای خالی به روبرت لواندوفسکی و توماس مولر تعاق خواهد گرفت و در جای خالی سوم نیز گواردیولا بسته به بازی حریف و تاکتیک های مورد نظر خود ترجیح می دهد از آرتورو ویدال و یا تیاگو آلکانتارا بهره گیرد. به ویژه اینکه آرتورو ویدال می تواند نقشی بسیار مهم در بالانس نمودن و ایجاد تعادل در تیم ایفا نماید و در هفته های اخیر به مهره ای بسیار کلیدی برای گواردیولا تبدیل شده است. از سوی دیگر باید اعتراف نمود که این دو بازیکن از کیفیتی بالاتر در قیاس با گوتسه برخوردار هستند.

با این وجود می توان معترف بود که ماریو گوتسه در فرصت های اندکی که به وی اعطا شده هرگز نتوانسته خود را حتی در پست مورد علاقه خود به کادر فنی تیم اثبات نماید و تنها در این زمینه می توان وی را متهم نمود. اما انتقاد از گوتسه به این دلیل که چرا وی مونیخ را برای ادامه فوتبال خود برگزیده، چرا به خوبی بازیکنانی نظیر مولر، ریبری، ‌روبن یا لواندوفسکی نیست،‌چرا از ویژگی های جنگجویی نظیر آرتورو ویدال برخوردار نیست یا اینکه چرا گوتسه به آنچه که شایستگی آن را داشته نرسیده چندان منطقی به نظر نمی رسد و به همین دلیل نمی توان انتقال وی از دورتموند به بایرن مونیخ در سال 2013 را تصمیمی نادرست دانست.


منبع:طرفداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد